استهدف هذا البحث دراسة أثر استخدام بطاقة الأداء المتوازن في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي، واستهدف أيضاً دراسة مدي تطبيق المعاهد العليا الخاصة محل الدراسة لمفاهيم استخدام بطاقة الأداء المتوازن وفعالية الأداء بمؤسسات التعليم العالي، عن طريق استطلاع أراء عينة من العاملين ذوي الاختصاص ببعض هذه المعاهد، وتتمثل مشکلة البحث في القصور في أداء مؤسسات التعليم العالي وتحقيق معايير تقييم الأداء الاستراتيجي بالمعاهد محل الدراسة، الأمر الذي قد يرجع إلي ضعف إدراک وتطبيق مفاهيم استخدام بطاقة الأداء المتوازن من الناحية المحاسبية والإدارية، واعتمد الباحثان على المزج بين المنهج الاستقرائي والمنهج الاستنباطي وذلک من خلال أسلوب الدراسة النظرية والدراسة الميدانية، واستخدم الباحثان قائمة استقصاء تم اعدادها لغرض جمع البيانات، کما تم استخدم معامل ألفا(Alpha) کرونباخ لحساب الثبات، والتحليل العاملي التوکيدي لقياس الصدق البنائي، بينما تم استخدام تحليل الانحدار لتحليل بيانات البحث الميدانية، باستخدام عينة الدراسة المکونة من 90 فرداً من العاملين بالمعاهد محل الدراسة، وقد توصل البحث إلى عدة نتائج، کان أهمها وجود أثر ذو دلالة إحصائية لجميع أبعاد استخدام بطاقة الأداء المتوازن في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي، وأهمية تبني أبعاد استخدام بطاقة الأداء المتوازن لدعم أداء مؤسسات التعليم العالي، وأوصي الباحثان بعدد من التوصيات أهمها: العمل على استخدام بطاقة الأداء المتوازن بأبعادها الخمس، واتخاذ کل ما من شأنه تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي. a This research will aim to study Effect Use the balanced scorecard in a Improving the performance of higher education institutions, and use The aim is also to study the extent to which the private higher institutes under study apply the concepts of using the balanced scorecard and. efficacy performance B institutions of higher education, by surveying the opinions of a sample of Professional workers Become this is institutes The research problem is the shortcomings in a performance of higher education institutions and achieve Criteria for evaluating strategic performance in institutes The subject of the study, which may be due to poor awareness and application of the concepts of using the Balanced Scorecard in terms of terms accounting and Administrative, adopted by the researcher that On the combination of the inductive method and the deductive method, through the method of theoretical study and field study, and the researcher used that A survey list was prepared for the purpose of data collection, and an alpha coefficient was used. Alpha) Cronbach to calculate the stability, and confirmatory factor analysis to measure structural validity. While regression analysis was used to analyze the data search field, Using the study sample consisting of 90 one of the employees The institutes The subject of the study, the research reached several results, It was The most important of which is the presence of Statistically significant effect For all dimensions of using the Balanced Scorecard in a Improving the performance of higher education institutions, and the importance of adopting Dimensions Use the balanced scorecard to support The performance of higher education institutions, the researcher recommended that A number of recommendations, the most important of which are: Working on the use of the balanced scorecard in its five dimensions, And take whatever it would Improving the performance of higher education institutions.
محمد صدقي, عماد. (2022). استخدام بطاقة الأداء المتوازن في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي "دراسة ميدانية على المعاهد العليا الخاصة ". المجلة العلمية للدراسات المحاسبية, 4(1), 242-275. doi: 10.21608/sjar.2022.228791
MLA
عماد محمد صدقي. "استخدام بطاقة الأداء المتوازن في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي "دراسة ميدانية على المعاهد العليا الخاصة "", المجلة العلمية للدراسات المحاسبية, 4, 1, 2022, 242-275. doi: 10.21608/sjar.2022.228791
HARVARD
محمد صدقي, عماد. (2022). 'استخدام بطاقة الأداء المتوازن في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي "دراسة ميدانية على المعاهد العليا الخاصة "', المجلة العلمية للدراسات المحاسبية, 4(1), pp. 242-275. doi: 10.21608/sjar.2022.228791
VANCOUVER
محمد صدقي, عماد. استخدام بطاقة الأداء المتوازن في تحسين أداء مؤسسات التعليم العالي "دراسة ميدانية على المعاهد العليا الخاصة ". المجلة العلمية للدراسات المحاسبية, 2022; 4(1): 242-275. doi: 10.21608/sjar.2022.228791