التحديات التي تواجه المراجع الداخلي و إنعكاساتها على هيكل الرقابة الداخلية في ظل الرقمنه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المحاسبة - المعهد العالي للألسن

المستخلص

استهدف هذا البحث دراسة التحديات التي تواجه المراجع الداخلي وإنعكاسها على هيكل الرقابة الداخلية في ظل الرقمنه. وسعياً وراء تحقيق هدف البحث واختبار فروضه قام الباحث بتصميم دراسة نظرية وأخري ميدانية وذلك باستخدام المنهج الوصفي التحليلي حيث تم تجميع البيانات عن طريق قائمة إستقصاء تم توزيعها على مجتمع الدراسة المكون من المراجعين الداخليين ومراقبي الحسابات بمكاتب المحاسبة والمراجعة وأعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية.
واشتملت الدارسة النظرية علي أربعة مباحث تناول الباحث في المبحث الأول منها التحديات التي تواجه المراجع الداخلي بناءً على المعايير الدولية، وفي المبحث الثاني تناول إنعكاس التحديات على هيكل الرقابة الداخلية، ثم قام الباحث بالتطرق للتحديات التي تواجه المراجع الداخلي في ظل الرقمنه في المبحث الثالث.
ومن اجل اختبار فروض البحث قام الباحث بتصميم دراسة ميدانية تناولها في المبحث الرابع والأخير، حيث تناول الباحث في هذا الفصل فروض الدراسة ومتغيرات الدراسة وطرق قياس متغيرات الدراسة، كما تناول‌‌ في المبحث أيضاً عينة الدارسة التي تكونت من عدد  140 رد والأساليب الإحصائية التي استعان بها الباحث لإجراء التحليل الإحصائي وتشمل أدوات الإحصاء الوصفي مثل المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، وأيضاً معامل الارتباط الخطى لسبيرمان لاختبار فروض البحث.
وأوضحت نتائج الدراسة النظرية أن المهارات الرقمية للمراجع الداخلي تجعله قادر على دعم مبادئ الإفصاح والشفافية والمساءلة من خلال ما يقوم به من أعمال رقابة ومهام مراجعة ينتج عنها معلومات تتاح في الوقت المناسب وبالشكل الملائم لأصحاب المصالح المختلفة. وأن عدم توافر المهارات والمعرفة والثقافة والخبرة التكنولوجيا لدى المراجعين الداخلين -المسئولين عن أداء عمليات المراجعة الداخلية- يؤدى إلى عواقب سلبية.
‌كما تتركز التحديات التي تواجه مهنة المراجعة الداخلية في الفترة الأخيرة في تلك التي نتجت عن التطور الهائل والسريع في تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، وأبرزها تلك المتعلقة بالبيانات الضخمة وتحليلاتها وبالحوسبة السحابية.
وتوصلت الدراسة الميدانية إلي أن للتحديات المختلفة التي يواجها مراقبو الحسابات في الفترة الأخيرة تأثير كبير على دوره ومهاراته وخبراته وثقافته والخدمات التي من المتوقع تقديمها للمستخدمين. وانه توجد علاقة إرتباط موجبة قوية ذات دلالة إحصائية بين التحديات التي يواجها المراجع الداخلي وهيكل الرقابة الداخلية، كما توجد علاقة إرتباط موجبة قوية ذات دلالة إحصائية بين هيكل الرقابة الداخلية والتحول الرقمي، واخيراً توجد علاقة إرتباط موجبة قوية ذات دلالة إحصائية بين التحديات التي يواجها المراجع الداخلي و التحول الرقمي.
وفي النهاية، أوصي الباحث بانه يجب على المراجع الداخلي أن يستجيب لهذه التحديات التي يواجها حالياً وتتمثل هذه الاستجابة في تطوير أدواته، إمكاناته، مهاراته، معرفته، خبراته وثقافته التكنولوجية وأيضاً خدماته.
‌بالإضافة الي ضرورة أن يكون من يقوم بممارسة المهنة مؤهلا مهنيا وتتوافر لدية المهارة والخبرة العملية والعلمية والثقافة التكنولوجية لضمان جودة عمليات المراجعة التي يقوم بأدائها والتي يمكن أن يكسبها من خلال التعليم والتدريب المستمرين في بيئة تكنولوجيا المعلومات.
The purpose of this research is to study the challenges facing the internal auditor and their reflection on the internal control structure in light of digitization.
In order to achieve the goal of this research and test its hypotheses, the researcher designed a theoretical study and a field study, using the descriptive analytical approach, where the data were collected through a survey list that was distributed to the study community consisting of internal auditors and external auditors in accounting and auditing offices and faculty members in Egyptian universities.
Where The theoretical study included four sections in which the researcher dealt in the first section, the challenges facing the internal auditor based on international standards, and the second section dealing with the reflection of challenges on the internal control structure, then the researcher addressed the challenges facing the internal auditor in light of digitization in the third section.
In order to test the research hypotheses, a field study was conducted in the fourth and final section. In this chapter, the researcher dealt with the hypotheses of the study, the study variables and the methods of measuring the study variables, and the sample size was (140) forms, and those data were analyzed, and the results were reached statistically using the SPSS program. and for analyzing this data, the researcher used the following statistical methods to test the relationships between the variables that are included in the research model: Arithmetic Mean, Standard Deviation, Spearman Correlation Coefficient.
Through theoretical and field studies, the research concluded that The digital skills of the internal auditor make him able to support the principles of disclosure, transparency and accountability through his control work and audit tasks that result in information that is available in a timely and appropriate manner to various stakeholders. And the lack of skills, knowledge, culture and technology experience of the internal auditors -responsible for the performance of internal audits- leads to negative consequences.
Recently, the challenges facing the internal audit profession are concentrated in the massive and rapid development in information technology and communication, most notably those related to big data and its analytics and cloud computing.
The various challenges faced by auditors in the recent period have a significant impact on their role, skills, experience, culture and the services they are expected to provide to users.
And there is a strong positive and statistically significant correlation between the challenges faced by the internal auditor and the internal control structure, and there is also a strong positive and statistically significant correlation between the internal control structure and digital transformation, and finally there is a strong positive and statistically significant correlation between the challenges faced by the internal auditor and digital transformation.
Finally, the researcher recommended that the internal auditor should respond to these challenges he is currently facing, and this response is to develop his tools, capabilities, skills, knowledge, experiences and technological culture as well as his services.
In addition to the need for the person who practices the profession to be professionally qualified and have the skills, practical experience, scientific and technological culture to ensure the quality of the audits he performs and which he can gain through continuous education and training in the information technology environment.

الكلمات الرئيسية